Beethovent elsőként Chuck Berry forgatta meg a sírjában hat évtizeddel ezelőtt. Nem csak azzal, hogy az 5. szimfóniájának sorsát alaposan megváltoztatta, hanem ahogy lekezelően megemlékezett "a szintén zenész" kollégáról:
Roll Over Beethoven
Cselló metal
Az Apocalyptica 1993-ban alakult klasszikus képzettségű finn zenészekből.
Magas színvonalon ötvözik a klasszikus zene, a szimfonikus metal és a trash elemeit-csellóval!
Élő fellépéseik és stúdióalbumaik egyaránt lenyűgözőek.
Egy átdolgozás Grieg "Peer Gynt"-jéből:
Egy Metallica szám átdolgozása:
A "2CELLOS" (Luka Sulic és Stjepan Hauser) BaRock stílusban adja elő az AC/DC Thunderstruck című számát:
A csend hangjai
Bizonyára sokan ismerik John Cage híres művét, a 4'33"-at. Aki nem, annak elmondjuk: ez a darab négy perc harminchárom másodperc csendből áll, egy árva hang sem szólal meg benne, semmilyen hangszeren, semmilyen hangmagasságon. 1952-ben, a mű születésekor ez jó poénnak tűnt, lett is belőle botrány, médiafigyelem, az akkor elérhető legjobb kivitelben.
Most egy ügyes feltöltő révén újraélvezhetjük ezt a művet - sajnos nem pont az eredeti formájában, de egy ahhoz nagyon közeliben. A hangsávot ugyanis a jogtulajdonos kiadó letiltatta a YouTube illetékeseivel, és helyette 4 perc 33 másodpercnyi csend szól a videó alatt. Értik, ugye: csend helyett csend. A művészi koncepció szerint megformált csend helyett közönséges disabled-audio csend. Ez volt az év médiahackje, köszönjük.
A Kalóz blog fenti írása eszembe juttatta azt a régi ötletem, hogy klipet kellene készíteni a Láthatatlan Emberről... és 4'33" lehetne a kísérőzenéje.
Az alábbi felvételen Cage művének élő, nagyzenekari előadása tekinthető meg a szerző vezényletével.
Előtte azonban -ahogy a nagyszabású koncertek közvetítésénél szokás-, rövid méltatás, ismertetés...
A zeneművet különböző műfajokban és hangszereken feldolgozták, előadták; ezek közül választottam kettöt: